Minskad stress med planering och struktur

Det fanns en tid när hela mitt liv var totalt schemalagt, när jag fullkomligen missbrukade struktur. Långt efter det fortsatte jag att ha många små konstiga ”måsten” i vardagen, vilka jag som sagt börjat ifrågasätta och rensa bort.

MEN, jag vill poängtera att struktur är väldigt bra om man inte överdriver den. Vi har alla olika behov och omständigheter, men jag behöver ha vissa rutiner i vardagen för att INTE bli stressad. Jag avskyr att göra saker i sista minuten och jag behöver ha vissa strategier för att vara i balans.

Planera för att ha bra rutiner och slappna av

En coach vi har genom jobbet har lärt oss att framgångsrika människor har vanor som de upprepar varje dag, en strategi för att faktiskt få saker gjorda. En planering som går ut på att den ena vanan underlättar för att nästa vana ska bli gjord. Jag kanske inte är jätteframgångsrik (ännu 🙂 …) men jag tycker att jag fått till en bra vardag i alla fall.

Om man ska ta exempel ur vardagen som jag tillämpar är det till exempel att fixa matlådor samt göra i ordning portionspåsar med tillagad lax eller annan mat, som jag sedan fryser in. Allt för att arbetsveckan ska bli smidig och att jag ska kunna varva ned på kvällarna men ändå kunna ha med matlådor med bra mat.

På kvällarna när jag kommer hem gör jag alla förberedelser för nästa dag så tidigt som möjligt, så att jag bara kan koppla av resten av kvällen och komma ned i varv inför läggdags.

Effektivitet och minskad stress på jobbet

På jobbet använder jag Trello som är ett helt fantastiskt verktyg för att ha koll på alla uppgifter. Jag har en tavla som heter Veckoplanering och har gjort en lista för varje vecka, där jag lägger till kort för varje uppgift.

I ett kort kan man lägga till checklistor och bifoga filer eller länkar så att all relaterad information är samlad. Man kan lägga till förfallodatum och få påminnelser. När man är klar med ett kort arkiverar men det så att det försvinner från listan.

Det man inte hinner klart flyttar man fram datum på och flyttar hela kortet till exempelvis en annan lista. När en vecka har gått flyttar jag alla kvarvarande kort nästa och arkiverar listan.

Stresshjärnan behöver struktur

För en överbelastad stresshjärna med teflonminne är det helt nödvändigt att få ner allt man behöver komma ihåg på papper, i kalendern eller i andra verktyg (som Trello eller vad man nu föredrar). Annars blir et rejält kaos. Ju mindre man behöver ha snurrandes i huvudet, desto bättre,

Har det gått så långt att man fått utmattningssyndrom så är det redan kaos och superviktigt med struktur och förutsägbarhet för att kunna börja läka. Dessutom behöver man börja lägga upp nya vanor i sitt liv. Planera in återhämtningsaktiviteter och få in vanor som fungerar för att må bra långsiktigt.

Alla är som sagt olika men det är väl värt att testa att börja rutiner. Men du,  gör inte som jag gjorde förr och överdriv så att vanorna förvandlas till stress.  Man behöver faktiskt få vara spontan ibland också 🙂

 

4 reaktioner till “Minskad stress med planering och struktur

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *