Mental frånvaro och teflonminne

Så varför är mindfulness så himla bra då?

Mindfulness är väl egentligen bara en förpackning av att vara närvarande i nuet. Att inte sväva bort i tankarna hela tiden. Inte tänka bakåt eller framåt utan bara vara här och nu. Har man under lång tid haft många saker att tänka på och varit mentalt stressad, så tappar man den kapaciteten.

Koncentrationssvårigheterna

Nu är väl de allra flesta alltid lite framåt och bakåt i tankarna och märker det när de försöker sig på en mindfulnessövning. Men folk med utmattningssyndrom har gått på så kallad autopilot länge, gjort saker medan tankarna är på annat. Konstant. Jag har hört människor berätta om att de kör bil och glömt hur de kom fram, för att de var så frånvarande. Och vet inte om de törs köra bil längre.

Teflonminnet

Så det är inte heller konstigt att hjärnan inte registrerar saker och man får det vi kallar teflonminne. Hur ska man komma ihåg saker när man inte är där i ögonblicket och registrerar dem?

Att utöva medveten närvaro, eller mindfulness, behöver inte bara innebära att avsätta en halvtimmes meditation. Det är nästan ännu viktigare att öva dagligen i alla små ögonblick. Att ta några djupa andetag och fokusera på det du gör just nu. Kom ihåg att nuet är det enda vi har, historien kan vi inte ändra och framtiden har inte hänt ännu.

Dela gärna!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på pinterest
Pinterest
Dela på email
Email
0 0 Röster
Vad tyckte du om detta inlägg?
Prenumerera
Meddela mig om
guest
2 Kommentarer
Äldsta
Nyaste Mest röstade
Feedback
Se alla kommentarer
Camilla Kumlegård

Jag är lite nyfiken på hur du tränar nu? Är du på gymmet lika mycket nu när du kommit till insikt med din utmattning?

Du kanske också vill läsa:

Prenumerera på bloggen: