Om utmattning


Symptom på utmattningssyndrom

Det som skiljer utmattning från ”vanlig trötthet” är att tröttheten inte går att sova bort. Det kommer krävas månader av förändring, avslappning och sömn. Det andra är hjärntröttheten eller hjärnstress. Oförmåga att fokusera, svårt att sortera tankar och sämre minne. Man får ofta nedsatt kognitiv funktion, har svårt att planera och strukturera.

Utmattning och skador på hjärnan

Forskning har visat att utmattade fått mätbara förändringar i hjärnan. Läs mer:

”Det handlar om verkliga hjärnskador.”

”Stress och utmattning syns i hjärnan”

Det finns redan många beskrivningar av och fakta om utmattningssyndrom online. För att läsa om sjukdomen kan man exempelvis starta med Vårdguidens beskrivning av utmattningssyndrom.

Utmattningssyndrom – test och kriterier

Karolinska har tagit fram ett test som ett sätt att uppskatta graden av utmattning. Det heter KEDS-testet (förkortning för Karolinska Exhaustion Disorder Scale. Passerar man 19 poäng har man definitivt utmattningssyndrom. Jag hade 27 när jag sökte hjälp 2016 för övrigt.

Ofta en kombination av stressfaktorer

Orsaker till utmattning är så klart olika för alla, men det gemensmma är brist på återhämtning. Ofta är det flera faktorer tillsammans, det behöver inte bara vara mycket att göra på jobbet utan kan också vara relationer och livet som helhet.

Dålig självkänsla är roten till mycket ont och jag har fått lära mig att det är en av de största stressfaktorerna. Vilket är ganska logiskt. Allt blir jobbigare när man ständigt tvivlar på sig själv. Dessutom blir man ju mycket sämre på att sätta gränser, både för sig själv och andra.

Utmattning, utbrändhet och alla ”måsten”

Det finns måsten som är måsten på riktigt. Vi måste äta, sova, se till att vi har en inkomst att leva på.

Och så finns det måsten som har skapats av oss själva utifrån alla möjliga orsaker, önskemål och känslor. Gärna i kombination med hur media och reklam förmedlar att vi själva och vårt liv ska vara för att vara fulländat. Allt i en enda röra som man kanske inte ens reflekterar över.

Jag har haft många påhittade måsten som skapar dåligt mående och som jag nu jobbar med att upptäcka och släppa.

Vi har alla olika förutsättningar och det här är tankar som hjälpt mig att omvärdera och förenkla mitt liv.

Mer om utmattningssyndrom hos Stressmottagningen

Bli frisk från utmattning

Hur man kan må bättre beror på vilka anledningar som finns till utmattningen och hur långt det gått. Men det krävs ofta både rejäl fysisk återhämtning, samt en genomgripande förändring. Att få avlastning av andra plus att avlasta sig själv genom planering och att förenkla praktiska saker. Att ta sig själv på allvar och avsätta tid för kravlösa aktiviteter som man mår bra av.