Jag hittade en rätt bra artikel om att ”återställa sitt liv” (se länk längst ned) och tyckte den passade bra in på den process man behöver genomgå efter en utmattning. För livet innan utmattningssyndrom funkade ju inte, så vi tvingas omvärdera och göra en hel del förändringar under läkningsprocessen. Väldigt individuellt förstås.

Artiklar som handlar om att sätta upp mål och förändra sitt liv behöver ju inte nödvändigtvis handla om prestation. Dessa tips kan lika gärna gälla att prestera mindre och hitta en hållbar livsstil som man orkar med vill bara klargöra det.

Artikeln är hur som helst på engelska och jag har gjort en kort sammanfattning på svenska här nedan. Har full förståelse för att det kan vara en uppförsbacke att ta sig igenom en längre text som dessutom är på engelska.

Kommentera gärna tankar och egna erfarenheter kring någon punkt, vore kul att ta del av!

1. Acceptera det förflutna

Man kan inte radera sitt förflutna. Men man behöver inte heller låta jobbiga upplevelser eller misstag styra ens liv för alltid. Om vi fokuserar på dessa så är riskan att vi dras med känslomässigt och blir blockerade. Ju snabbare vi accepterar verkligheten och slutar fantisera om hur det borde ha varit, desto bättre. Det som varit är en del av vår utveckling och vägen till framgång med vad vi nu vill uppnå.

2. Utveckla nya vanor

Hur medvetna är vi om giftiga eller ohälsosamma vanor, alltså vanor som inte leder till något positivt eller hjälper oss uppnå våra mål? 
Börja bli medveten om vad dessa vanor är och ta medvetna steg för att ändra dem. Här måste vi skippa skuld och ånger, bara ha en positiv attityd och tänka: ”Hjälper det här mig att komma dit jag vill?” Exempelvis, finns det måsten som egentligen inte är måsten och som tar tid från det vi egentligen vill? Det enklaste sättet att ändra en vana är att ersätta den med en bättre!

3. Utveckla nya mål och syften

Att visualisera sig själv som vi vill vara och må är effektivt, eftersom tydlighet är den viktigaste faktorn för att verkligen göra det som krävs. 
Att bara tänka på framtiden är för vagt och funkar inte lika effektivt. Tydligt skrivna mål driver våra hjärnor till handling. Om vi vill och har möjlighet kanske även sätta upp ett tidsspann för när vi vill att dessa mål ska vara uppfyllda. Rekommenderas dock INTE för när man vill vara frisk från sin utmattning, ska tilläggas. Det ska inte vara stress eller prestation i läkningsprocessen.
Jag tycker även att bilder kan hjälpa till att visualisera det man vill uppnå, antingen om man sätter upp bilder på en vanlig anslagstavla eller som jag skapar en ”vision board” på Pinterest 🙂

4. Hur vi använder vår tid

Många av oss önskar att ett dygn skulle vara längre än 24 timmar men tyvärr måste vi nöja oss med den tid vi har. 
Ännu viktigare är att ha en balans mellan prestation och återhämtning. Att använda tid effektivt handlar inte om att bara ”få saker gjorda”. Vi behöver ge plats för vila!
Kom även ihåg att det aldrig kommer att finnas tillräckligt med tid att göra allt, så gör de viktigaste sakerna först och tacka nej till saker som egentligen inte spelar någon roll.

5. Ha kontroll på vårt ”varför”

Varför vill man göra en omstart av sitt liv eller ändra vanor? Vi behöver ha ett tydligt varför för att hålla uppe motivation. Tänk exempelvis på många som ska börja träna efter nyår och sedan tröttnar redan i februari. Ville de verkligen träna, eller gjorde de det för att ”alla andra” gjorde så? Eller pga dåligt samvete efter julmaten? Motivation behöver komma från en positiv och genuin drivkraft.

6. Nya prioriteringar och värderingar

Det är viktigt att stå på en solid grund och följa sina värderingar.
För att sätta nya prioriteringar, behöver vi något vi verkligen tror på och vill uppnå. Det bör vara något som får fram det bästa i oss och ger en mer optimistisk inställning till livet.

7. Utvärdera relationer

Vi ska inte låta andra människor stå i vägen för vår utveckling. Om vi brinner för att göra en livsförändring som dessutom kommer göra oss gott, men vår omgivning gör oss obekväma kring detta – då är det kanske inte rätt människor att omge sig med. Människor som bryr sig om sina vänner, låter dem växa och utvecklas.

8. Bakslag och hinder kommer att komma

Det kommer inte vara lätt. Livet är långt ifrån en spikrak resa, hur bra plan man än har. Vi bör bekanta oss med tanken att det kommer bakslag, men det är inte samma sak som misslyckande. Behöver vi justera planen så gör vi det, annars återgår vi till att följa den.

9. Alla har brister och det är okej

Många av oss behöver ha en sundare inställning till oss själva. Vi måste inse att ingen är perfekt och ingen behöver heller vara perfekt.  

10. Dra ur kontakten ett tag

Gör som med datorn – stäng av och starta om. Att låta hjärnan få lugna sig så länge den behöver för att tänka lite klarare igen, är det bästa man kan göra. Bort med allt ”clutter”. Tänk över vad du vill ha kvar i form av exempelvis social input och informationsflöden. Ge plats för det som ger glädje.

Läs hela artikeln nedan:

Efter utmattning – omstart och återställning

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Kim

    Den första punkten känns så svår att komma vidare ifrån. Det känns ju som att man har gjort det emot sig själv…

    1. Aldrig mer utmattad

      Jag vet! Jag tror dock man får tänka att man gjorde det bästa man kunde i just den situationen och utifrån hur man såg världen då. Nu ser man på livet annorlunda och det är just pga det man gått igenom och hur det format oss.

Lämna ett svar