Den här bloggen heter ju ”Aldrig mer utmattad” men helt ärligt så är jag ju inte riktigt där än. Många olika faktorer gör att det är svårt att inte få bakslag. Framför allt så är det svårt att identifiera vilka signaler man ska ta på allvar. Som jag skrivit tidigare så är det ju inte så att man får upp en varningsskylt direkt 😛

Eftersom jag mådde skit sista veckorna innan jul och har dragits med en spiral av negativa tankemönster, är jag nu milt sagt trött på eländet. Herregud, allt jag begär är att få vara lite glad och att slippa en del av det självförakt som verkar sitta i ryggmärgen nästan.

Ge mer plats åt det som stärker

För att ändra fokus behöver man ju då istället en positiv och inspirerande vision framför sig. Man behöver mata hjärnan med saker man faktiskt mår bra av. Kanske är det så att det deppiga alltid (för vissa av oss) alltid finns där, men att det behöver skuffas undan och inte tillåtas för mycket plats?

Jag håller faktiskt på en en ”vision board” som jag tänker att jag ska visa för er när jag känner att den är hyfsat komplett. Den kommer inte vara statisk utan vara under ständig utveckling. Tänker att något som är konkret och visuellt kommer att vara bra, så den ligger just nu som en privat tavla på Pinterest. Återkommer om detta!

Negativa tankar som känns ”normala”

Jag sprang på en artikel av Sanna Ehdin (hon har mycket bra att säga om just mental utveckling och hälsa!), som jag kände mig oerhört träffad av. Den handlar om ANT – automatiska negativa tankar – något som många av oss har intränat sedan lång tid tillbaka. Dessa kanske känns som helt normaliserade för oss, men gör att vi inte kan se realistiskt på vår verklighet, utan kanske lever i ständig oro och omedveten stress.

Lägg märke till att de är ”intränade”, vi är alltså inte födda med dem utan kan träna bort dem. Det jag skrev ovan om självföraktet som känns som det sitter i ryggmärgen, räknas in här. Ingen påstår att det är lätt, men man får ju börja någonstans. Först gäller det att upptäcka dessa så att vi kan träna oss att identifiera dem i vardagen och där börja ifrågasätta dem. Tänka nytt. För tankar och känslor behöver inte alls vara samma sak som verklighet.

Jag är verkligen superintresserad av hur man kan ”bygga om” sitt medvetande för att må bättre. Om du känner att det är något du också behöver fokusera på så rekommenderar jag VERKLIGEN att kolla in nedan artikel!

Källa: Epoch Times | Dr. Sanna Ehdin: Känn igen ”Automatiska Negativa Tankar” för att kunna bryta dem

Att bryta automatiska negativa tankar

Lämna ett svar

Stäng meny