Aldrig mer utmattad

Yogaövningar för stark och trygg hjärna

Tycker du också att folk som yogar verkar vara så harmoniska och lugna?

Jag utför yoga och meditation i perioder, men det blir tyvärr inte så långvarigt eftersom jag av någon anledning verkar anse att det inte är prioriterat… Fast det faktiskt gör gott på ett märkbart sätt. Så sjukt egentligen!

Yogahjärna och vårt eget inre trygghetssystem

Jag sprang på en artikel som jag vill tipsa om -som samlat några bra och superenkla övningar med lite olika syften.

Den stora fördelen med att utöva yoga samt meditation/mindfulness är att man får en bättre fungerande hjärna, kan tänka klarare och hantera stress och jobbiga situationer bättre. Man kanske inte slår på sin ”autopilot” direkt utan kan vara mer närvarande. Osv osv. Artikeln handlar mycket om att slå på sitt inre trygghetssystem (som de menar att alla har, även om det inte alltid känns så).

”Din hjärna blir samtidigt mer flexibel, du kan känna flera känslor samtidigt och kan få en distans till vad du känner. Det gör att du inte dras med i känslor av oro och panik utan kan göra en mogen, avvägd bedömning. ”

Jag tänker att man kan göra någon av övningarna under dagen, även under arbetsdagen. T ex gå in på toaletten för att få vara ensam och avsätta några minuter för att komma ner i varv och tänka lite klarare.

Artikeln är en så kallad ”betal-artikel” så jag tänker att jag plockar ut mina favoriter. Tänket är att starta i kroppen, helt enkelt ”bara gör” utan att tänka efter så mycket. Övningarna i sig tillsammans med andning ger effekt. Gör man dem regelbundet och tar sig tid till det (utan att tänka att man ska prestera) så ger vi oss själva lugn och trygghet.

Jag tar hjälp av några YouTube-klipp för att visa övningarna!

Komma ner i varv – barnets position:

Ligg med pannan mot golvet (eller underlaget, ev en kudde) och bröstet vilande på låren. Se exempel i denna video:

Få kontakt med ditt inre trygghetssystem

Forward fold position – OBS, tvinga dig inte framåt utan alla gör så gott de kan utifrån sin förmåga!

Få kontakt med kroppen – böja och sträcka ryggen

Eller cat/cow position som det heter:

Vättern solnedgång

Artikel: 7 övningar som ger dig ”yogahjärna”

”Det som är så fint och som gör yoga så fantastiskt är att du inte behöver förstå hur det fungerar, det händer automatiskt. När du praktiserar yoga sätter kroppens lugn- och återhämtningskapacitet i gång,”

Dela gärna!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på pinterest
Pinterest
Dela på email
Email
0 0 Röster
Vad tyckte du om detta inlägg?
Prenumerera
Meddela mig om
guest
0 Kommentarer
Feedback
Se alla kommentarer

Produkter jag gillar

Innehåller annonslänkar

Mot stress

Probioplex

För magen

Super Magnesium

Bättre sömn

Du kanske också vill läsa:

Prenumerera på bloggen:

Blogg - kategorier