Bättre tarmflora och andra fördelar med koncentrerad andning

Ibland känner jag bara ett sådant behov av att stanna upp och andas, djupt och mycket och länge. Som om kroppen inte fått tillräckligt med syre och det får den väl antagligen inte. Jag vet att jag har en tendens att hålla andan eller andas väldigt ytligt. 

Fokus, lugn och lägre inflammationsnivåer

Tar jag mina 3-5 minuter att göra andningsankaret, en kort mindfulnessövning, då? Inte särskilt ofta. Men nu hittade jag en artikel  som påminde mig om att det kan vara en bra idé att tänka på andningen lite oftare. Mindfulness handlar inte nu om att styra andningen utan bara iaktta den. Men den gör ändå att man stannar upp och upptäcker vad kroppen håller på med, medan hjärnan processar en massa andra saker.

Att andas ordentligt gör att man sänker stressnivån och dämpar inflammationer, tänker lite klarare och helt enkelt mår bättre. Men tydligen kan rätt andning stärka tarmfloran också, enligt artikeln nedan. Oavsett, ta dig tid att fokusera på att andas då och då. Det är ju ändå en rätt enkel hälsoåtgärd och kroppen behöver syresättas!

Det pratas mest om hur du stärker tarmfloran och bla immunförsvaret genom kosten. Men det finns faktiskt andra sätt att bygga en stark, balanserad och hållbar tarmflora och helhetshälsa på.

Källa: Stärk din tarmflora genom andningen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *