Bli utbränd i höst – snabbt och effektivt!

Jahapp, det var den semestern. Jag har avslutat första jobbmåndagen denna höst och det har väl gått ganska bra tycker jag.

Att jag inte känner mig helt utvilad efter semestern heller gör mig ganska orolig och jag är väldigt försiktig nu. Vill INTE få ett fett bakslag i utmattning.

Eftersom jag inte tog hand om mig alls under våren var jag sopslut när sommaren kom. Och man märker ju inte att man kör slut på sig heller, inte jag i alla fall. Jag har ju liksom annat att tänka på just då? 😛

Här kommer ett gäng ”tips från coachen” från mina samlade dumheter…

Ta dig an flera nya utmaningar

  • Taggad och vill ha nystart? Nu är det läge att kicka igång, skriv upp alla utmaningar och projekt du någonsin velat göra. Börja med alla samtidigt.

Sömnen och utmattning

  • Stanna uppe till sent på kvällarna och se till att få så mycket skärmtid det bara går ända in i det sista. Gärna jobbrelaterat som du kan varva med kvällstidningarna och sociala medier. När du lagt dig, fortsätt kolla runt i mobilen! Behöver du vara pigg i morgon? Herregud, det finns alltid kaffe och Red Bull.

Så blir du utmattad av jobbet

  • Om möjligt, jobba på annan ort så att du får pendla minst en timme enkel resa. Vem behöver några extra timmar fritid?
  • Jämför dig konstant med alla andra (särskilt unga chefer på stora företag) och överleverera ALLTID. Livet är en tävling och den som har jobbat mest samt haft flest tjusiga titlar (på engelska och med minst tre ord) när hen dör vinner.
  • Man tar bara pauser om man absolut måste gå på toa. Lunchen intas helst under tiden man jobbar – eller inte alls.
  • Jobbar du vid dator? En optimal hållning är axlarna vid öronen och hållning som en gam (kläm ihop nacken och kör upp ansiktet mot skärmen). Du tränar hjärnan på att prestera utan blodtillförsel.
Gamnacke vid datorn
  • Tacka för guds skull inte nej till uppdrag, du har ju kvällar och helger på dig också!

Maximalt stressad fritid

  • Rätt mindset inför hushållssysslor: Det är ett jävla slöseri med tid, så stressa igenom allt som ska göra och se även till att hålla andan.
  • Ha ALDRIG dötid, livet är för kort för att stirra ut i luften och tänka på ingenting. Säkra upp att din mobil är laddad så att du verkligen kan scrolla igenom samtliga flöden en femtioelfte gång ifall du får en lucka. Låt inte hjärnan lata sig från intryck!
  • När du ändå är på Instagram, se till att följa alla influencers som är kopplade till framgång, tjusig livsstil och/eller mycket träning.
    Sträva efter att kopiera deras vardag så som den presenteras på Instagram.
  • Gå till gymmet vare sig du har ork eller inte, helst så många dagar i veckan som möjligt. Alla andra hinner och orkar ju – i alla fall enligt Instagram.

ELLER – så gör du annorlunda 😉 Ha en fin vecka!

Stressa i höst

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *