Återhämtning från stress och låta hjärnan vila

Första semesterveckan 2019 är inledd.

Jag är ju alltid förvirrad i början av semestern – vem är jag när jag inte jobbar liksom?

I år är det extra illa eftersom jag inte tagit hand om mig under våren ALLS. Jag är mentalt tom och en skugga av mitt vanliga jag. Känner mig inte särskilt kreativ här på bloggen heller. Så jag försöker göra lite andra saker än det vanliga och bryta mönster. Läsa andras bloggar. Lyssna på ljudböcker såklart.

Avslappning bland blommor

Jag måste inleda med att jag själv inte är någon ”blom-människa” eller har gröna fingrar, bara så ni vet. Jag försökte nyligen ha en liten solros på balkongen, men den tog jag död på i vanlig ordning. Tycker den var lite väl kinkig bara för att jag missade vattningen ett par dagar 😉 Men jaja, det är sånt som händer. Den klarade sig i nästan två veckor i alla fall…

Bättre att ta del av andras gröna fingrar då istället. Sambon som gillar att fotografera ville testa ett nytt objektiv och föreslog en tur till Rosenlunds rosarium i söndags. Det var verkligen jätteavkopplande! Jag lallade bara omkring medan han fotade. Att det luktar gott där nu när allt blommar är ju inte heller någon nackdel precis, jag älskar goda dofter!

Fotocred & fler bilder

Lindra ”popcornhjärnan” en smula

Första veckan sover så mycket jag bara kan, behöver verkligen det. I morse låg jag kvar en lång stund efter att jag vaknat och bara glodde i taket. Man måste ju inte kasta sig upp ur sängen bara för att man är vaken.

Man behöver inte ha stimulans eller göra saker hela tiden heller. Det är de där ”glo-stunderna” som ger återhämtning för hjärnan. De flesta av oss har väl det som kallas ”popcornhjärna” i mer eller mindre grad idag. Hjärnan har vant sig vid att hoppa runt mellan massa olika saker och vi är beroende av ständig input. Det känns liksom fel att ”bara glo”.

Jag tror inte man kan skylla precis allt på mobiler och skärmtid, jag tror att det hänger på vad man gör och varför man gör det. Herregud, det är ju asbra med internet och att kunna ha mobilen till så många olika saker. Men om man tvångsmässigt tar upp den så fort man får dötid och aldrig låter hjärnan vila, då ska man nog tänka till en extra gång. Jag har till exempel legat och kollat mobilen innan jag ska sova nu under våren, vilket gjort att jag hållit mig vaken för länge och inte ens försökt varva ned. Det bidrar nog en hel del till mitt mående nu…

Bryta sina stressbeteenden

Det är ännu bara tisdag och andra dagen på semestern. Normalt brukar det ta minst en vecka att börja landa. Och det kommer jag att göra om jag bryter lite beteenden och lugnar ner mig. Exempelvis inte flippar runt på sociala medier eller nyhetssajter så fort jag får lite dötid.

Dessutom kan det vara bra att tänka till i vilket tempo man gör saker. Jag gör allt så fort och hetsigt som möjligt även när det inte behövs. Vi är nog många som har vissa stressbeteenden, vilka bara ökar på vår stress.

Du som läser och också nyss gått på semester, har du något särskilt du brukar göra (eller inte göra för den delen) för att komma ned i varv?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *