Torsdagen och fredagen tillbringade jag hemma, i ett försök att få ned anspänningen i kropp och själ. Huvudvärk, ont i nacken och andra delar av kroppen, yrsel, flimrig syn, en mage som fått nog av precis allt (typ allt jag åt lade sig som en igelkott i magen, kändes det som). Oförmåga att tänka klart eller att fokusera. Ja, ni hör ju. Det var dags att tvärbromsa.

Bita ihop eller bromsa?

En del kanske resonerar att man kan bita ihop och fortsätta de två sista dagarna. Men jag vet inte…det brukar inte bli så bra i slutänden. Ganska dåligt faktiskt. Bättre att bromsa och på så sätt förebygga längre sjukskrivning. Dessutom pallade jag helt enkelt inte bita ihop.

När jag nu varit hemma inser jag dels hur uppe i varv jag är. Fladdrar omkring och kommer inte till ro. Dessutom inser jag vidden av min fysiska anspänning. Jag har under många år legat på en hög nivå för att jag, tja…är sån? Men att man kan gå och spänna sig så jävla mycket utan att vara medveten? Inte konstigt att kroppen tar stryk.

Botox mot spända käkar

Nu ska jag berätta något som ytterst få vet. I höstas fick jag ett bra erbjudande på botoxinjektioner i käkmusklerna och nappade. De senaste åren har mina käkmuskler jobbat upp sig i både styrka och volym, man kan säga att jag hållit på med kroppsbyggning i ansiktet. Ja, ni får skratta 😉 Jag har tagit det där med att ”bita ihop” till en ny nivå, så att säga.

Det är tydligen ganska vanligt att få botox mot hög anspänningsnivå och inte bara för antirynksyfte. När vi ändå höll på så injicerade hon kring bekymmersrynkan, eller om den kallas arg-rynkan, mellan ögonen också. Samt lite i pannan.

Gissa om jag är glad för detta nu, för det har ju fungerat. Alltid några muskler som inte är ofrivilligt spända liksom. Däremot jobbar ju andra muskler vidare, runt nacken exempelvis. Därav senaste tidens besvär.

Men man vill ju inte köra botox i hela kroppen kanske 😛 Billigt är det ju inte heller.

Att andas ordentligt och vara medveten om andning brukar hjälpa mot muskelspänningar och annan stress med för den delen. Det glömmer man ju bort emellanåt.

I artikeln nedan finns en lista där jag kan sätta check på alldeles för många punkter, suck.

Har ni några andra knep som ni tar till när ni är spända? Kommentera! Ha en fin fortsatt lördag 🙂

Hög omedveten anspänningsnivå och stress

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. Maria

    Oj vad jag känner igen mig! Precis samma symtom som jag har just nu. Handbromsen är nu i, rejält!!
    Spikmattan är min räddning när kroppen går på högvarv.

    1. Camilla

      Jag drog också i handbromsen och kommer ha hälsan i ännu större fokus framöver!
      Ja, spikmatta är bra grejer. Var rädd om dig nu 🙂

Lämna ett svar

Stäng meny