Glutenfria pannkakor nästan den enda mat jag lagar

Senaste åren har jag blivit extremt ointresserad av att laga mat. Jag har i det stora hela försökt göra min vardag så enkel som möjligt för att förebygga stress. Matlagning är inget jag vill lägga massor av tid på. På semestern är det enda jag bara måste ha glutenfria pannkakor och jag vill ha mina egna hemmagjorda.

Jag brukar då göra en rätt stor omgång och fryser sedan in. Så gör jag alltid de få gånger jag lagar mat för övrigt. Eftersom det är en tidsödande och tråkig process att steka pannkakor så lyssnar jag på ljudbok under tiden. Jag vill inte känna att moment i vardagen är transportsträckor, utan ta vara på alla stunder om det går. Vara i nuet ni vet 🙂

Förenkla vardag och matlagning

I övrigt på semestern lever jag på plocksallader, proteindrinkar, glutenfria mackor till exempel. När vardagen börjar ser jag till att ha fixat tillagade laxfiléer och stekt portionsfryst köttfärs, köpt färdig salladskyckling, bönor, kikärter, linser och portionsfryst tillagad sötpotatis (som jag gjort i ugnen). Jag köper också en del färdiga frysrätter, något jag tycker att man inte ska behöva ursäkta sig för. Herregud, har du inte tid eller ork så finns det helt okej färdigmat.

Det är okej att göra sitt liv så bekvämt som möjligt! Skit i vad andra tycker (folk kommer alltid ha åsikter om saker de inte har med att göra) och vad folk lägger upp på sociala medier. Du måste ingenting.

Glutenfria pannkakor – mitt recept

  • 1 förpackning flytande äggvita
  • 100 gram glutenfritt havremjöl
  • 30 gram pofiber (finns på glutenfri-hyllan i affären)
  • Salt
  • Ev lite kardemumma

Rör ihop det torra först innan du häller i äggvitan. Justera mängd torrvara efter konsistens, tillsätt lite vatten om det blir för tjockt. Stek i valfritt fett, jag kör kokosolja. Blir ca 16-18 pannkakor.

 

Utmattning och matlagning

Finns lycka och välmående i att nöja sig?

Jag har några få timmar kvar av semestern 2018. Den gick väldigt snabbt måste jag säga!
Jag har alltid haft lite svårt för semester, hur konstigt det än kan låta. Jag tror det är en kombination av förvirring/identitetskris i stil med ”vem är jag när jag inte jobbar, samt att jag helt enkelt får för mycket tid att tänka och känna efter. Plus att jag inte mår jättebra av stark sol och hetta. Det blir så där.

Min favoritårstid är hösten och känslan av nystart, plus att allt blir ”som vanligt” igen. Ja, ni får tycka vad ni vill men sådan är jag…

Denna sommar har mitt behov av mental vila varit enormt. Jag har inte pallat sociala medier i samma utsträckning, inte haft asmycket att säga här på bloggen och jag har behövt pausa från andra människor. Med det sista menar jag att jag har en viss mängd social energi och sedan måste jag gå undan, lägga mig och vila. Lyssna på ljudbok går däremot utmärkt, det har varit den enda input som inte känts belastande.

Jag har dessutom rensat ut en del grejer och slängt, vilket alltid känns befriande. Det, samt att skapa sig en lugnare och enklare vardag, är så viktigt för att finna ro. Det behöver inte vara så krångligt liksom. Man behöver inte ha eller göra allt.

Vi betraktar oss själva utifrån med ett ständigt bedömande och jämförande öga

Senaste tiden har jag tänkt en del på människors strävan och vad det leder till. Det är naturligt att sträva efter saker och det är bra att vilja utvecklas såklart. Men vi blir aldrig nöjda och det har nästan blivit fult att slå sig till ro och vara nöjd. Som det ser ut idag verkar vi dessutom sträva efter så mycket som har med materiella ting och social status att göra. Det räcker inte heller med att konsumera anpassat till den inkomst man har, utan folk tar i många fall en massa lån och skaffar sig saker man egentligen inte behöver.

Ofta för att visa upp rätt fasad för andra och få deras gillande. Nästan som om vi lever vårt liv utanför kroppen, liksom betraktar oss själva utifrån med ett ständigt bedömande och jämförande öga.

Skulle vi må bättre om vi begärde mindre? Om vi fokuserade mer på vad vi har istället för vad vi inte har, eller vad vi ”borde” ha?

Jag tror det. Många använder sig ju av en slags daglig tacksamhetsdagbok och det har nog sina poänger.

Vad tror du?

Humans are biologically programmed to desire things. It’s encoded in the survival machine that we refer to as our body. This process of desiring, however, leads to a narrow zone of fixation that stops us from experiencing reality in a way that is conducive to avoiding misery.

To fight this, we have to develop the flexibility to reshape the content of these desires as we obtain more and more information from the objective world.

We have to learn to let go of the incompatible subjective expectations that we rigidly anchor to reality so that we can recast new ones in a more suitable direction, slowly getting away from the seeking to the finding.

It takes a lot of work, and even more courage, to look at yourself and decide that maybe it’s time you saw things from a different angle, with a different question, but it’s precisely this kind of work that is rewarded.

Avoiding misery isn’t easy, but it is simple. It’s on you to take the right steps.

Källa: The Simple Art of Not Being Miserable – Personal Growth – Medium

Semestern 2018 del 2 – djurpark, slott och Dalarna

Slappandet fortsätter! Jag försöker upprepa semestern 2017 när jag släppte allt och bara lallade omkring.

Jag har även tagit det ganska lugnt med blogg och sociala medier denna semester, inte riktigt haft mental ork. Det är nog bara nyttigt, känner jag! Det blir lätt en överdos i vanliga fall och jag har denna sommar känt mig lite övermätt på det, ungefär som när man ätit för mycket godis och mår lite illa.

Nu är det en vecka kvar av min semester och då kommer jag att vara ensam hemma mestadels, förutom små tripper till vänner, till gymmet och till affärer. Denna kommande vecka tänkte jag rensa ut min garderob och lite annat som blivit liggande. Börja hösten lite städat och redo för nystart liksom.

Här kommer en kavalkad från senaste veckornas små äventyr!

Ett besök till Borås djurpark brukar ofta ingå i vår semester, det är nära och vi är barnsligt förtjusta i att kolla på djur! De två första bilderna har sambon tagit med son systemkamera, så de är ju sjukt mycket bättre än resterande Iphonebilder 🙂

Vi hade som ni ser tur med björnarna i år. Så söta!

Elefanten med sin unge var också bedårande:

Elefanthona med unge

 

Vi har även tagit en tur till Vadstena där vi hade lite picknick och kollade in slottet:

 

Och så blev det dags för den vanliga semestertrippen upp till mina ursprungstrakter Dalarna.

På de första bilderna är huset med tillhörande vedbod och lada/garage där jag växte upp. Vi flyttade därifrån när jag var 12 år, men har haft det som ett slags sommarställe. Byn heter Mässbacken och ligger norr om Orsa. Japp, jag är en riktig lantis från början 😉

 

Massa slappande med vin (och balansera upp med vatten i värmen såklart) samt den sedvanliga kvällslektyren!

Falun ligger mig varmt om hjärtat så det blev en tur dit med bland annat fika nere vid gamla slussen.

Slussen Falun

Följer den digital stressen med in i semestern?

Många av oss kollar mobilen stup i kvarten och då hänger beteendet antagligen med på semestern också. Vi har fått ett omåttligt och i mångas ögon osunt behov av att kolla om ”det hänt något” sedan sist vi kollade av internet eller sms. Sociala medier och e-post samt övriga flöden och nyheter.

Jag skrev ju nyligen om hur folk som besökte Trädgårdsföreningen i Göteborg stod med blicken klistrad i mobilen istället för på omgivningen och sällskapet. Vi snackar inte några få utan kanske tre fjärdedelar av besökarna. Hela familjer som glodde på varsin telefon.

Jag är väl ungefär lika fixerad själv. Den här semestern har jag dock känt mycket mindre behov än annars, framför allt av sociala medier. Jag pallar bara inte. Kanske orkar jag kolla av cirka en gång om dagen. Det är inget jag bestämt mig för utan jag känner bara ett desperat behov av att vila hjärnan. Det är faktiskt jätteskönt! Internet finns kvar även om jag väntar något dygn. Inte har jag missat jättemycket heller.

Hur ofta behöver man egentligen kolla mail eller sociala medier?

Men kanske måste man bestämma sig för vilken nivå man orkar ligga på? Jag vill inte moralisera eller säga vad andra ska göra, men känner man den här digitala stressen och att man inte har balans så kanske man ska ta sig en funderare. På vad det egentligen ger att kolla Facebook var femte minut, eller vad man nu kollar. Stänga av notifieringar och välja själv när man vill kolla.

Och kanske måste man inte visa omvärlden vilka fantastiska upplevelser man har hela tiden på semestern, utan faktiskt uppleva dem istället?

Hur hanterar du dina ”digitala flöden”?

Digital stress är vad som följer när mejl, sociala medier och nyhetsflödet kallar på din uppmärksamhet dygnet runt, när telefonen är det första du sträcker dig efter när du vaknar.

Källa: Boom för böcker om digital stress | SvD

3 praktiska tips för avslappning, närvaro och fokus

De få positiva sakerna med att vara utmattad eller bara må jävligt dåligt är att lära sig saker, hitta verktyg för att hantera sina issues.

Jag tänkte bara dela med mig av några handfasta tips och verktyg jag hittat som hjälper eller lindrar, dels för stunden men även i längden om man tillämpar dem regelbundet förstås. Dessa är för att hantera fysiska spänningar, koncentrationsproblem och svårigheter att varva ned.

    1. Andning för akut stress: Tre djupa andetag – tillräckligt få för att kunna ta till lite akut när man är sjukt stressad, men har du mer tid så kan du göra upp till tio stycken eller fler. Du får ner pulsen och den värsta akuta stressreaktionen. Andas in medan du räknar till fyra, håll andan och räkna till två, andas ut långsamt medan du räknar till åtta.
    2. Andning för att bli närvarande: Här behöver du inte styra andningen utan bara följ med tio andetag, hela vägen in och hela vägen ut. Irrar tankarna iväg? Bara fortsätt där du minns att du var eller börja om. Eller bara kör på så länge du vill. Övningen heter ”andningsankaret” i mindfulness-sammanhang och du kan ta till den när som helst och var som helst för att bli närvarande här och nu.
    3. Fokusera blicken: Jag lärde mig en riktigt bra grej när jag gick på yoga en period. Fäster man blicken på något så blir det även lättare att fästa tanken. Testa – irrar du mycket med blicken? Öva dig på att ha den stilla och se vad som händer med dina tankar och ditt fokus.

Semestern 2018 är igång!

Och den inleddes med lite Göteborgshäng inklusive hotellnatt med syrran. Mycket avkopplande! Vi hade inte bestämt något särskilt, utan gick dit näsan pekade ungefär.

Det enda vi brukar ha planerat är en tripp till Alamé på Vallgatan där man får superbra service och hjälp att hitta snygga plagg. Toppen för en sån som jag som annars är kass på att handla kläder.’

I övrigt har vi strosat runt, ätit och druckit gott. Lite bilder!

Espresso house kaffe och ingefärashot

Obligatorisk uppladdning för en dag på stan!

 

Fotboll Sverige England

Fullt ös denna dag vid stans tv-skärmar eftersom Sverige spelade kvartsfinal.

 

Eftersom det var fullt vid pubarnas tv-skärmar fick man lösa det på annat sätt 😉

 

GT och vin

Syrran drack gin & tonic, jag var mer sugen på vin.

Clarion Hotel Post uteservering

Kvällen avslutades på Posthotellets uteservering, halvhjärtat tittande på Ryssland-Kroatien men mest iaktta folk och njuta av sköna sittplatser:)

 

På söndagen blev det ännu mer ”bara vara”-tid. Vi hamnade i Trädgårdsföreningen mitt i stan, en riktig oas för att bara ströva och koppla av. Det var dock ganska chockerande att se hur de flesta andra inte var i nuet. Typ ALLA glodde ned i sina telefoner, ståendes eller gåendes. Det var som en epidemi! Det kankse det är på andra ställen med, men det blev så påtagligt där och då. Man kunde se hela familjer stå och glo i varsin smartphone.

Nåja, jag använde min till att ta lite bilder 😉

Känslan av att missa det ”riktiga” livet

Jag läste ett inlägg i en grupp jag är med i på Facebook, ett inlägg som berörde mig mycket. Personen mådde dåligt över att inte orka eller kunna leva det lyckliga liv man ”ska” leva så här års. Alla verkar ha ett fantastiskt liv, med fester, grillmys, familjemys, dagar på stranden och allt annat, som framför allt visas upp i sociala medier. Medan man själv låter livet rinna iväg mellan fingrarna och känner sig värdelös.

Känslan var så bekant att det skar i mig, har haft den så många gånger. Så förståeligt men så onödigt. Vi känner ju till begreppet FOMO – Fear Of Missing Out. Idag har vi så många möjligheter och så många val, vilket såklart är bra men samtidigt kan vara så stressande. Man vill vara med överallt hela tiden, rädd att missa något. Rädd att välja fel för det finns kanske något ännu bättre. Det riktiga livet pågår kanske alltid någon annanstans. Det här fenomenet dyker upp lite varstans, både i arbetslivet och privatlivet.

Sommaren kan kännas som en kravfylld årstid

Jag tycker det är viktigt att lyfta det här just nu, för sommaren är visserligen fin men samtidigt väldigt kravfylld. Särskilt för oss svenskar som gärna vill uppleva allt och få ut max av sommaren, som om det är den enda årstiden som räknas. För många är det ångestfyllt. Alla har inte samma förutsättningar och med sociala medier luras vi att tro att alla andra har ett perfekt liv med fantastiska upplevelser. Utanförskap och dåligt mående blir extra påtagligt.

Jag har själv varit där ett flertal gånger i livet. Fortfarande har jag av olika orsaker väldigt svårt för sommaren och föredrar hösten när man ”får” vara inne och bara vara.

MEN, med åren och har jag börjat omvärdera saker (vilket man dessutom tvingas göra när man drabbas av utmattningssyndrom). Jag går inte med på att låta några slags yttre krav diktera hur jag ska leva. Är det fint väder men jag inte känner för att gå ut, så stannar jag självfallet inne. Jag måste inte heller vara produktiv, rensa garderoben eller styra upp massa grejer. Jag är myndig och gör vad jag vill på min fritid. Jag vill inte ligga på Vätterstranden och sola (jag hatar för övrigt att sola, så sjukt tråkigt) så jag gör inte det.

Alla andra lever inte ett perfekt liv även om det ser ut så

Jag tror man får ta ställning till sådana här saker och ta beslut utifrån självmedkänsla. Dessutom måste vi inse en gång för alla att livet på sociala medier endast är det folk vill visa upp. Det är ju inte som att man lägger upp familjegräl, matförgiftningar eller dålig stämning till allmän beskådan. Men faktum är att detta också händer i folks ”perfekta” liv.

Och till dig som just nu deppar och känner dig värdelös för att du inte lever ett fantastiskt sommarliv – jag lovar att det inte alltid kommer att vara så här. Dessutom, försök släppa sociala medier och fokusera på dig själv. Var schysst mot dig själv.

Om en vecka har jag semester och jag tänker göra precis vad jag känner för även om det inte är särskilt tjusigt. Jag kan varmt rekommendera det!

Ny design på Aldrig mer utmattad!

Snart skriver jag ett ”riktigt inlägg”, men fram till nu har jag jobbat med att få till en design och struktur som jag är nöjd med här. Jag vill ha inlägg på första sidan, fast lite mer som en onlinetidning. När man går djupare in på sajten så hamnar man på olika ämnesområden, vissa kommer nog att överlappa varandra men jag ska försöka kategorisera bättre. Var beredd på att sidan löpande kommer att utvecklas lite grann, jag tycker ju det är så roligt att fixa med sådant här. För övrigt är livet helt ok, jag har en vecka till semester. Inser att hälsan ignorerats under en längre tid, vilket märks och känns. Så det är dags att ta tag i den och jag har redan börjat. I skrivande stund har jag tyvärr huvudvärk från nacken trots två (!) massager nu i veckan. Jag har inte varit jättestressad senaste tiden, utan jag tror det är mycket pga dåliga vanor helt enkelt. Mer om detta kommer – ha en toppenkväll!

Utmattningssyndrom och träning – ett nytt förhållningssätt

Igår sade jag upp ett av mina gymkort. Under senaste året har jag haft två gymkort. Det bara blev så, jag hade kort på Nordic Wellness och sedan öppnade ett gym i området där vi bor. Ett riktigt bra gym. Så under arbetsveckorna tränade jag på det Nordic Wellness som ligger närmast kontoret och under helgen tränade jag på vårt gym hemmavid.

Samtidigt har jag dragit ned på träningen då den inte längre har samma roll i mitt liv och jag inte orkar springa till gym och släpa träningskläder i tid och otid. I år har det varit en gång under veckan samt två pass på helgen. Nu åker jag till vårt huvudkontor i Göteborg två gånger i veckan och det ska släpas laptop hit och dit dessutom. Så suget att ha med träningsgrejer under arbetsveckan har varit SÅ DÄR. Att träna på Nordic Wellness max fyra gånger i månaden blir ganska dyr träning, så nu sade jag upp det.

Vi har dessutom massa hantlar och en bänk hemma, så det går utmärkt att träna hemma innan jobbet under veckan. Det gjorde jag i morse och det var så lugnt och skönt. Så enkelt.

Det sägs att fysisk aktivitet är bra mot stress och det håller jag absolut med om. Men det beror på hur ens allmäntillstånd och återhämtning ser ut, samt vilken nivå av träning som menas.

Träning och fitness gjorde mig utmattad

I mitt fall har träningen tyvärr varit en bidragande orsak till utmattningen och en av de sista delarna av mitt liv jag släppt kontrollen av. Det var min första tävling inom fitness 2007 som triggade igång den här resan. Jag fortsatte köra på stenhårt och trots att det var uppenbart att jag var på väg mot rejäl psykisk ohälsa så fortsatte jag köra rätt in i kaklet.

Våren 2016 hade jag för längesedan släppt den där ”fitnessbubblan” men körde ungefär som vanligt på gymmet. det var bara det att jag blev svagare och svagare. Mindre och mindre motiverad. En lördagsförmiddag under sommaren fick jag knappt upp stången med uppvärmningsvikten och jag ville bara sova. Ändå hade jag tvingat mig dit. Jag undrade ”vad fan håller jag på med”. Och åkte hem. Fortsatte tänka över vad fan jag höll på med. 

Omvärdera och förändra

Utmattning tvingar oss oftast att omvärdera det liv vi lever och hur vi lever det. Själv har jag fått omvärdera min syn på träning. Jag är jätteintresserad av hälsa och träning kommer absolut att vara en del av mitt liv. Men nu tvingar jag inte kroppen till något den inte vill och jag tränar för ett annat syfte än förr. Jag har också lärt mig den hårda vägen att en stressad kropp som belastas med tunga vikter och/eller hög puls bara späder på stressen

Hur tänker ni andra kring fysisk aktivitet och utmattningssyndrom?

Och känner du någon som också blivit utmattad av sin besatthet kring träning? Hör gärna av dig 🙂