Ljudböcker som avkoppling

Lyssna på ljudbok-i-mobilen

Har du liksom jag svårt att läsa böcker och längre texter? Har du testat ljudböcker i mobilen? Du kan lyssna under promenader, när du åker buss eller tåg, gör vardagssysslor, eller till och med på gymmet. Jag lyssnade alltid på aggressiv musik förr när jag tränade, för att ha ett visst ”mood”. Nu när jag börjat omvärdera en massa saker (mer om träning och stress kommer i ett separay inlägg) ät fry öjufbok som gäller.

Ljudbok som mindfulness

Ljudbocker-i-mobilenTycker du det är svårt att koncentrera sig? Då är detta ett ypperligt tillfälle att öva. För det är vad vi behöver, övning i att vara här och nu. Det är nödvändigt för att läka. Ljudböcker har blivit en form av mindfulness för mig, plus att jag får underhållning för själen samtidigt.

Appar för ljudböcker

Utan att göra alltför mycket reklam har jag nyligen laddat ned appen BookBeat. Förit använde jag Adlibris Letto och köpte böcker som jag laddade ned. Men med BookBeat har man ett abonnemang med månadsavgift, vilket blir mer kostnadseffektivt när man som jag avverkar böcker i rasande takt. Det beror helt enkelt på hur mycket man kommer att lyssna.

Testa om du känner att det kan vara något för dig och du har svårt med texter. Jag älskar det och det ger mig en massa glädje och avkoppling i vardagen. Ljudböcker är ju som att vara liten och någon läser sagor liksom 🙂

 

 

Mental frånvaro och teflonminne

Medveten närvaro

Så varför är mindfulness så himla bra då?

Mindfulness är väl egentligen bara en förpackning av att vara närvarande i nuet. Att inte sväva bort i tankarna hela tiden. Inte tänka bakåt eller framåt utan bara vara här och nu. Har man under lång tid haft många saker att tänka på och varit mentalt stressad, så tappar man den kapaciteten.

Koncentrationssvårigheterna

Nu är väl de allra flesta alltid lite framåt och bakåt i tankarna och märker det när de försöker sig på en mindfulnessövning. Men folk med utmattningssyndrom har gått på så kallad autopilot länge, gjort saker medan tankarna är på annat. Konstant. Jag har hört människor berätta om att de kör bil och glömt hur de kom fram, för att de var så frånvarande. Och vet inte om de törs köra bil längre.

Teflonminnet

Så det är inte heller konstigt att hjärnan inte registrerar saker och man får det vi kallar teflonminne. Hur ska man komma ihåg saker när man inte är där i ögonblicket och registrerar dem?

Att utöva medveten närvaro, eller mindfulness, behöver inte bara innebära att avsätta en halvtimmes meditation. Det är nästan ännu viktigare att öva dagligen i alla små ögonblick. Att ta några djupa andetag och fokusera på det du gör just nu. Kom ihåg att nuet är det enda vi har, historien kan vi inte ändra och framtiden har inte hänt ännu.

Bättre självkänsla minskar stress

Sjalvkansla-och-stress

Bär jag efter flera års skepsis till sjukvården sökte mig dit i somras, fick jag svara på en massa frågor. Det var ett test  som skulle visa om jag kunde diagnostiseras för utmattningssyndrom. Gränsen gick vid 19 poäng och jag hade 27.

När jag gick därifrån var det med en märklig känsla av lättnad. Egentligen hade jag fattat i flera år hur min status var, men jag ville inte kännas vid det. Tyckte inte att det fanns utrymme för sådant. Framför allt har jag under dessa år skämts. Nu hade jag bestämt mig för att sluta skämmas och ta mig själv på allvar. Att det är min tur att må bra och få vara svag. En yrkesperson hade ställt en diagnos på mig som jag kinde hänvisa till, ifall någon händelsevis skulle tycka jag var löjlig och ”borde rycka upp mig”.

Självtvivel skapar mental stress

Förutom lättnad över diagnosen så fick jag med mig ett par aha-upplevelser. Den ena var att det inte alltid behöver vara mängden saker att göra som orsakar stress. Det är mer det mentala förhållningssättet och en av de allra största stressfaktorerna är dålig självkänsla. Allt blir liksom jobbigare när man tvivlar på sig själv. När man ställer mycket högre krav på sig själv än andra och bara bedömer sig själv efter prestation. När man tror att man måste göra mer och bättre än alla andra.

Man behöver ändra många tankemönster, se sig själv och omvärlden med snällare glasögon, för att kunna slappna av och  att må bra.

Det är inte lata människor som blir utbrända

Det andra jag fick med mig stärkte mig lite och tog bort lite av skammen över att vara utmattad och inte helt funktionsduglig. Vi utmattade tror ofta att vi är svaga och lata människor som inte tål stress. Men det är precis tvärtom. Utmattade människor har högre stresströskel och kan driva sig själva ungefär hur hårt som helst. Signalerna går inte riktigt fram förrän det hunnit gå ganska utför.

När jag tänker tillbaka på den perioden när jag drev mig själv till utmattning, inser jag att det stämmer ganska bra och att det inte alls är konstigt att det blev som det blev. Men det tar vi en annan gång.

Var snäll mot dig själv helt enkelt. Det är lättare sagt än gjort, men det är ett måste för att ens ha chansen att börja må bra igen.

 

Bakom den starka fasaden

Trött på att vara utmattad

Jag vill att den här bloggen ska vara positiv och lättsam trots ämnet. Jag hoppas också att andra därute kan känna igen sig och få en stunds skön läsning. Jag kommer inte alltid gräva djupt och allvarligt, utan även bara lägga upp något som man blir glad av. Tips om att må bra och mentala verktyg.

Vi utmattade har liksom tagit allt väldigt allvarligt och haft hela världen på våra axlar alldeles för länge. Det är vår tur att slappna av och vara lite glada liksom.

Många orsaker till utmattning

Det tog åtta år innan jag satte stopp och insåg att det var dags att ta mig själv på allvar. Under dessa åtta år har jag hunnit utveckla dåligt minne, koncentrationssvårigheter, synrubbningar, tandagnisslan, tappad livslust och förlorad nyfikenhet. Jag var en robot med en stark fasad som körde på i gamla mönster och inte kunde sluta. Tills den stora tröttheten kom och inget var roligt längre. Det var för ett halvår sedan.

Att bli utmattad eller utbränd är en komplex process och beror oftast inte enbart på ”mycket att göra”. Bland annat är dålig självkänsla en av de absolut största stressfaktorerna, har jag fått lära mig.

Krävs små och stora förändringar

Min resa har just börjat och framför mig har jag en omprogrammering då jag behöver förändra min syn på mig själv och hur livet ska vara, öva mig på att inte överdriva utan göra saker lagom mycket. Osv osv. Jag kommer säkert att få några ”återfall” in i gamla mönster men jag hoppas de kan komma alltmer sällan.

”Aldrig mer utmattad” innebär att man förvisso kommer att ha en viss känslighet livet ut, men att det går att ha strategier för att må bra!